Autosloperij.nl's eigen (sloop)auto ophaaldienst: altijd een vergoeding & gratis ophalen. Helemaal vrijblijvend!
Sloop-, gebruikte en tweedehands auto onderdelen? Vrijblijvend offertes aanvragen via de Onderdelenlijn!
Een autosloperij, autosloop of autodemontagebedrijf is een bedrijf waar men heen gaat om een opgebruikte auto, maar soms oom kapotte machines en opgebruikte boten, in te leveren of te verkopen en waar men terecht kan om gebruikte auto onderdelen aan te schaffen. Men noemt de auto die wordt ingeleverd een sloopauto. Een auto verandert in een sloopauto als deze door schade die niet meer rendabel gerepareerd kan worden of als er geen enkele koper meer voor te vinden is. De auto heeft op dat moment geen functie meer. Een autosloopbedrijf kan de auto uit elkaar halen (demonteren), bruikbare auto onderdelen opnieuw verkopen aan andere klanten en de overige materialen zoveel mogelijk recyclen.
Een auto belandt in Nederland na gemiddeld 14,6 jaar op de autosloop of schroothoop. De laatste jaren is de levensduur van een auto toegenomen en verwacht wordt dat de levensduur de komende jaren blijft stijgen.
In 2002 kwamen ongeveer 300.000 auto’s in Nederland bij de autosloop terecht. Hiervan werd ongeveer 88% verwerkt door Auto Recycling Nederland. Zij gebruiken en recyclen de onderdelen voor in nieuwe producten of andere auto’s. ARN is een brancheorganisatie waarin alle divere schakels uit de Nederlandse autosector vrijwillig samenwerken. Door het systeem dat ARN hanteert, is in 2002 85% van het gewicht van de verwerkte auto’s hergebruikt. Deze auto onderdelen kwamen vooral bij autosloperijen vandaan. Begin de jaren negentig waren er in Nederland ongeveer 2400 autosloperijen actief. Door het beleid dat de overheid erop na houdt is het aantal autosloperijen teruggelopen. In 1995 is dit gestabiliseerd en nu hebben ongeveer 800 bedrijven een vergunning. Van deze 800 bedrijven hebben 264 bedrijven zich aangesloten bij ARN. Door deze trend hebben veel autosloperijen zich verandert in auto onderdeel bedrijven die gespecialiseerd zijn in het hergebruik van auto-onderdelen. Dit is beter voor het milieu en het geeft de consument ook de mogelijkheid om de auto op een goedkope manier te laten repareren.
Als er een nieuwe auto wordt aangeschaft betaalt men hierover een verwijderingsbijdrage. Men betaalt deze bijdrage bij de afgifte van het kentekenbewijs. Deze bijdrage was in 2009 € 45,-, in 2017 was de verwijderingsbijdrage € 47,50 en in 2018 was dit € 40,-. In 2019 is het bedrag gedaald tot € 37,50.
De verwijderingsbijdrage komt bij de ARN terecht en de ARN betaalt verwijderingspremies voor de demontage van auto’s en het hergebruik van materialen aan autosloperijen. De hoogte van de uitkering kan per auto verschillen. Dit heeft met het gewicht van het gedemonteerde materialen te maken. De aangesloten autosloperijen hebben beloofd dat zij geen kosten doorberekenen aan de consument. Dit doen ze omdat ze dus al geld ontvangen van de ARN. Dit is ook een van de voorwaardes van de ARN.
De verwijderingsbijdrage moet betaalt worden voor auto’s met 4 of meer wielen. En het gewicht van de auto moet onder de 3500 kilo zijn. Deze bijdrage geldt alleen voor personenauto’s en bestelwagens. Auto’s die ouder zijn dan 25 jaar worden beschouwd als cultureel erfgoed. Hierover hoeft geen verwijderingsbijdrage betaald te worden.
Net als voor auto’s geldt voor accu’s een verwijderingsbijdrage. Iedere auto heeft een accu en met de komst van elektrische auto’s worden deze accu’s steeds groter. In 2019 gelden de onderstaande bedragen.
Niet alleen van wrakken maar ook door slijtage komen er ongeveer 6 miljoen personenwagenbanden per jaar vrij. Dit is alleen al in Nederland zo’n groot aantal. Hiervan wordt ongeveer 90% ingezameld. Uiteindelijk worden deze banden weer hergebruikt of omgesmolten tot nieuwe autobanden.
Op Autosloperij.nl vindt u informatie over alles wat met de autosloperij of autosloop te maken heeft. Bijvoorbeeld informatie over het verkopen van uw sloopauto, informatie over het demonteren van een sloopauto, informatie over schadeauto’s, kapotte auto’s en tweedehandsauto’s, informatie over autosloperijen, autodemontagebedrijven en autoslopen en informatie over gebruikte en tweedehands auto onderdelen. Het onderwerp van deze blog is "Wat doet een autosloperij of autosloop?".